– Dataene fra Aquabyte-systemet gir oss verdifull innsikt som gjør at vi kan ta bedre og raskere beslutninger. Dette bidrar til betydelige besparelser for oss, sier Ísak Guðmundsson, Regional Manager i Kaldvík.
Etter å ha testet og sammenlignet tilgjengelige systemer for overvåking av fisk i merd, valgte Kaldvik i 2024 å ta i bruk Aquabytes løsning. Kaldvik er Islands største oppdrettsselskap, lokalisert på østkysten av Island – et område preget av hardt vær og lave temperaturer om vinteren.
– Fra slutten av november til starten av mai må vi la fisken stå urørt i merdene. Det kalde vannet gjør manuell håndtering til en risikosport, der fisken lett får velferdsproblemer med vintersår som ikke gror før langt utpå våren. I denne perioden må vi kunne følge med på fisken uten å håndtere den. Innsikten vi får fra et kamerasystem som kontinuerlig overvåker velferd, biomasse og lus, er da vårt beste hjelpemiddel, sier Ísak Guðmundsson.
Vekstutfordringer i kulden
Vanntemperaturen i fjordene på østkysten av Island synker til under 2 grader, noe som skaper utfordringer for vekst. Fra kulden setter inn til langt utpå våren går fisken ikke opp i vekt. Før denne perioden starter, må Kaldvik ha full innsikt i både biomasse og velferdsstatus for hver enkelt merd. Denne innsikten er nødvendig for å vurdere om merder skal slaktes, eller om fisken kan stå over vinteren.
– Dataene og innsikten vi får fra Aquabyte-systemet lar oss blant annet vurdere biomasse og velferd i merden opp mot hverandre, og derfra ta de beste avgjørelsene. Hvis du bare har innsikt i én av disse faktorene, er det stor sannsynlighet for at du tar feil beslutninger når du velger hvilke merder som skal høstes, og hvilke som skal stå. Feil beslutninger kan få store økonomiske konsekvenser for selskapet, sier Ísak.
Økt forutsigbarhet
En datadrevet tilnærming til oppdrett, der Aquabyte-systemet kontinuerlig samler inn informasjon om fisken, gjør Kaldvik i stand til å handle proaktivt og adressere utfordringer på et mye tidligere tidspunkt.
– Før vi tok i bruk Aquabyte, reagerte vi på hendelser som allerede var i ferd med å skje. Vi kunne se økende antall svimere, mer dødfisk eller endringer i appetitt og iverksette tiltak basert på det vi observerte. Nå har vi kontinuerlig oversikt over trender og utvikling i både biomasse og velferd gjennom hele året. Dette gir økt forutsigbarhet. Vi får bedre og tidligere innsikt i hva som er i ferd med å skje, og kan ta beslutninger i forkant i stedet for å reagere i etterkant, sier Ísak.
Selv om Aquabyte-systemet er et viktig beslutningsstøtteverktøy for Kaldvik når de vurderer hvilke merder som er mest lønnsomme å slakte, presiserer Ísak Guðmundsson at det ikke kun handler om å maksimere fortjenesten:
– For oss handler dette ikke bare om økonomi, men også om fiskevelferd. Innsikten fra Aquabyte-systemet gjør oss i stand til å sikre at fisken vår har det bra, ikke bare om vinteren, men hele året igjennom, sier han.
Grundig benchmarking i forkant
Beslutningen om å ta i bruk Aquabyte ble tatt etter at Kaldvik gjennomførte en lengre benchmarking-periode, der forskjellige systemer ble testet og vurdert opp mot hverandre.
– Vi valgte Aquabyte etter en omfattende evalueringsprosess av systemene som er tilgjengelige på markedet. Vi vurderte fire nøkkelkriterier: velferdsovervåking, biomasseberegning, selskapets oppfølging av leveransen og presisjon i lusetelling. Aquabyte kom ut på topp på alle disse. Det er Kjartan Lindbøl, Chief Operations Officer Sea i Kaldvík som sier dette.
Godt samarbeid og god kommunikasjon mellom de to selskapene var også en viktig faktor i valget av den beste partneren og leverandøren av data- og beslutningsstøttesystemer for Kaldviks åtte lokaliteter på østkysten av Island.
– For oss var det viktig at det ble etablert gode relasjoner mellom vår organisasjon og leverandøren vi skulle samarbeide med. På dette området utmerket Aquabyte seg sammenlignet med de andre som deltok i evalueringsprosessen, fortsetter Kjartan Lindbøl.
Partnerskap med tett kommunikasjon
Godt samarbeid er en nøkkelfaktor for å lykkes når ny teknologi tas i bruk. Som en del av partnerskapet mellom leverandør og oppdrettsselskap er det viktig å bygge gode relasjoner, opprettholde tett kommunikasjon og dele erfaringer.
– Kaldvik er et fremtidsrettet selskap som forstår viktigheten av data og gevinsten en datadrevet tilnærming gir i oppdrett. Benchmarkingen de gjennomførte før de valgte oss var imponerende. Som en av flere mulige leverandører ble vi tidlig invitert inn for å sikre best mulig implementering. Vår Insight-avdeling, som hjelper kundene med å analysere data, ble tidlig koblet på. I samarbeid med Kaldvik sørget vi for at systemet vårt ga verdi fra starten av, sier Kamilla Svindseth, Senior Sales Manager i Aquabyte.
Samarbeid i praksis
Regional Manager Ísak Gudmundson har et konkret eksempel på hvordan det nære samarbeidet mellom Kaldvik og Aquabyte i praksis kan fungere:
– Kristin Aase i Aquabytes Insight-avdeling sendte meg en e-post forleden etter å ha sett på dataene fra en av våre merder. Hun anbefalte oss å ta en nærmere titt på velferdsstatusen i denne. Vi fulgte opp rådet, og basert på Aquabytes tilbakemelding kunne vi se at noe av fisken hadde begynt å utvikle vintersår. Så dette blir den neste merden vi kommer til å slakte, sier Ísak.